Perusvinkkejä 5K-kilpailun juoksemisesta

Olet treenannut kovasti valmistautuessasi juoksemaan 5k-kisassa. Olet juossut muutaman aiemmin ja nyt haluat parantaa suorituskykyäsi ja tuloksiasi. Tässä on muutamia asioita, jotka auttavat sinua parantamaan 5k-juoksuasi ja kilpailuaikojasi.

Ennen kaikkea. Älä treenaa itsesi yli. Käytät 5K: ta, eikä ole mitään järkeä vakauttaa kehoasi juoksemaan 7 tai 8k. Juokse enintään ylimääräinen kilometri kestävyyden ja energiavarantojen rakentamiseksi. Aloita tähän muutama viikko ennen kisaa – ei 3 päivää etuajassa!

Perusvinkkejä avainsanaluettelon laatimiseen

Älä muuta harjoitusjärjestelmääsi viime hetkellä, jotta se mukautuu siihen, mitä luulet kisan vaatimuksiksi. Kaikki muutokset on toteutettava vähintään 3 tai 4 viikkoa ennen kilpailua tai saatat löytää viime hetken muutokset, joihin kehosi ei ole ehtinyt sopeutua, vaikuttavat negatiivisesti suorituskykyysi.

Kilpailun alussa löydät paljon aloittelijoita, jotka aloittavat kuin he tekevät 100 metrin sprintin. Tiedät paremmin, joten anna heidän kiirehtiä ja polttaa itsensä loppuun. Pysy omassa tahdissasi ja vältä kiusausta yrittää pysyä edessä olevan ammattilaisen kanssa. Et ole tai olet kouluttautunut sellaiseksi juoksijaksi, joten älä edes yritä.

Kun olet asettunut omaan vauhtiisi, löydät itsesi joko yhtä taitavien juoksijoiden joukossa tai näet yhden lähelläsi. Pysy lauman mukana, ellet huomaa kilpailun edetessä, että se hidastaa sinua, jolloin siirry eteenpäin. Älä jää pakkaamaan, yritä pysyä sen reunalla.

Kisassa tulee aika, jolloin sinun täytyy tehdä siirtosi pois laumasta. Kun se riippuu siitä, millainen juoksija olet, vahva toisella puoliskolla, pikajuoksija maaliin tai jotain muuta. Kun päätät, että on aika astua kaasulle, tee siirtosi äläkä katso taaksesi. Aja omaa kisaasi.

Jos näet jonkun tekevän tauon ennen sinua, vältä kiusausta yrittää pysyä hänen kanssaan, ellet ole varma, että voit. Hän voi olla nuorempi tai vahvempi kuin sinä, – ja sinä palat loppuun yrittäessäsi pysyä hänen mukanaan. Tai hän on saattanut tehdä virheen ja päädyt maksamaan siitä hinnan.

Tarvitsetko vinkkejä treenien tai ruokavalion suhteen?

Oman vauhdin ja askeleen löytäminen kisan alussa on rankkaa, varsinkin kun ympärillä on satoja ihmisiä. Ole kärsivällinen – yleisö ohenee pian ja se on aika asettua normaaliin 5k-juoksunopeuteen ja tyyliin.

5k-kilpailun päättäminen on saavutus. Korkealla juoksijoiden joukossa on hieno bonus. Mutta muista, miksi juokset – hauskaa ja kuntoa, äläkä anna halun voittaa paljon muuta juoksijaa riistää sinulta sitä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *